tirsdag 28. oktober 2008

Julelister

Har dere også det sånn at dere begynner å lage lister når det nærmer seg jul? Jeg har lister over kaker som skal bakes, rom som skal vaskes, hvem som skal gjøre hva osv. Nå er ikke grunnen at jeg har enormt mye jeg MÅ gjøre, men det er nå liksom greit å ha oversikten. Mannen min ler av meg og listene og påstår at jeg uansett ikke har oversikt. Fnis...mulig han har rett. Og mulig jeg rett og slett liker lister? Det er liksom så greit å kunne krysse av for det som er gjort.

Men nå tenkte jeg å lage en liste over ting/opplevelser/lukter som er viktige for meg i juleforberedelsene. For forberedelsene er nesten like bra som selve jula. Jeg storkoser meg med baking, juleverksted med ungene og vasking. Jeg har nøkkelost på matpakken, nynner på julesanger og kjenner at jeg virkelig GLEDER meg til jul!
1. Jeg skriver julebrev! Jeg koser meg med penn og papir, legger ved bilder, klistrer på klistremerker og limer på bånd. Å få ordentlige brev er jo så utrolig koselig! Jeg sender brev til familie, venner og folk vi har møtt i løpet av året. Noen får korte hilsninger, mange får brev. Og alle får de en oppdatering på hva vi gjør og tenker og ser i familien vår. Og å få julebrev/julekort er like trivelig!
2. Å bake pepperkaker er viktig! Det er noe med lukta som brer seg i huset av nystekte pepperkaker. Jeg blir glad bare av å tenke på det!
3. Hver advent prøver vi å komme oss hjem til mamma og pappa. De bor et stykke unna, men vi rekker godt en helgetur. Når mamma serverer varm, nystekt vørtekake med smør og ost, med gløgg til, da har vi det godt! Og da kan jula komme!
4. Lys og blomster er vakkert og setter meg i julestemning. Jeg kjøper en del julestjerner i adventa. Og jeg brenner enda mer lys enn vanlig. Adventsstjerner og andre lys i vinduet hører med. Og minst like koselig er det å se alle lysene hos naboene. Det gjør disse mørkeste ukene i året litt lysere.
5. Hvert år lager vi adventskrans selv. Fra jeg var lita husker jeg at vi lagde den sammen, vi ungene og mamma. Men i vår familie er storebror totalt uinteressert i sånt "dill dall". Og det er jo helt greit, men han får alltid tilbudet. Lillesøster har ikke fylt to år enda, så hun har foreløpig ikke bidratt, men kanskje i år? Hun er ivrig på den kreative fronten.
6. En ny skikk som vi liker godt, er krumkakesteking! Dette er voksen-skikk. Vi kombinerer prøvesmaking av juleøl og krumkakesteking, mannen min og jeg. Vi tenner lys, setter på julemusikk og steker enorme mengder krumkaker. Dette er en kake som alle her liker godt, så vi fyller en del bokser. Kjempekoselig juleforberedelse!
7. Jeg er glad i å synge og har sunget i kor i flere år. Å øve på julesanger er kjempekos! Og når adventa kommer, er det en herlig følelse å synge for publikum. Julekonserten vår er alltid utsolgt og er tydeligvis en viktig tradisjon for mange i byen. Når stearinlysene i hele kirka er tent, når koret kommer inn og det er helt, helt stille... Og når de kjente julesangene lyder i kirkerommet, da er det høytid og det er fantastisk å være korsanger!
Jeg oppfordrer alle lesere av bloggen min til å skrive sin liste. Noe er sikkert felles, mens alle har vi nok noen spesielle tradisjoner, skikker og vaner. Jeg er spent på å lese hva som fyller dere med julestemning.

8 kommentarer:

Torilpia sa...

oi oi oi .. nå ble jeg litt småstresset her .. jeg er jo en sånn listeperson og har ikke satt meg ned med julelistene enda - bortsett fra innkjøpslister for mat og gaver da .. såvidt .. :o)

Koselig innlegg i alle fall :o)

Klem!

Dreamgirl sa...

Liste i min blogg skal bli :)

Astrid sa...

Takk for hyggeleg kommentar på bloggen min, det er alltid like kjekt:)

For eit flott innlegg! Eg er litt motstandar av å starte FOR tidleg med juleførebuingar, men no har den første snøen lagt seg, og november er like om hjørnet, så då kjenner eg at det kriblar litt:)

Denne lista di fekk meg i alle fall i førjulsstemning!
Så mange fine og koselege ting du har på lista di, eg vart rett inspirert til å gjere det same. Eg har ikkje gløymt den forrige utfordringa di, eg har berre ikkje kome så langt enno. Som du sikkert las i det siste innlegget mitt, så har eg starta på jobb igjen. Det er faktisk på jobb eg er no, men i ei lita ledig stund klikka eg meg inn i blogglandia for litt oppdatering:)
Eg skal prøve å lage ei liste på bloggen min også, takk for tipset!

Huset på landet sa...

Så koselig å lese litt om deres juleforberedelser!! Jeg er et skikkelig julemenneske selv!!

Ha en flott førjulstid!! Tror jeg må begynne å lage lister snart jeg også!!

Gamlå sa...

Heisann

En slik liste vil jeg også lage meg!!!

Skal begynne på den i helgen.

Ha en fin kveld

Solveig sa...

Så flink du er da:)
Greit å ha oversikten vell!
Så mye koslig som sto på den lista:)
Elsker pepperkake lukten i huset jeg og, og alt som hører med.
Er ikke lenge igjen heller nå!

Hehe, har nokk ikke noen hemmelig oppskrift på hvitløksdressingen min nei;) Men synes hjemmelaget er mye bedre enn de flaske greiene, og så spiser jeg jo ikke egg.
Blander litt det jeg har,men må ha: rømme,olje,2 fedd hvitløk,litt sitron dråper,salt,pepper og man kan blande i litt naturell yoghurt om man har:) Enkelt med så godt!

Ønsker deg ei fin uke:)

HjemmeKoz sa...

Takk for kommentar på bloggen min!
Her har jeg ikke vært før. Koselig å titte innom...kommer nok tilbake skal du se.
Ha en fin kveld!

Turid sa...

ER liste menneske æ å, arbeidsliste til jul eller til andre tider når det er mye som skal gjøres.
Lager liste , fordeler oppgavene på kalenderen utover tida nå frem mot jul. Fungerer fantastisk for oss,blir ikke stress.
Lager å liste om vi skal på tur, reise handle , julegaver osv.
Så gleder det mæ å se at det ser ut som om jula di er "rød", ser at det er mange rundt omkring som bare er "hvit", blir feil for mæ det.
Kos deg med listene dine, trivelig blogg.