tirsdag 21. oktober 2008

Affeksjonsverdi





Jeg har lovet meg selv å ikke gå innom interiørbutikker så veldig ofte, for resultatet blir at jeg kommer drassende hjem med poser fulle av ting og tang jeg simpelten ikke kan gå i fra. Men i dag, etter en utrolig langdryg arbeidsdag, stakk jeg innom Fryd. Ei julegavefikk jeg ordna, og i tillegg en ny lampeskjerm og en orkidé. Er litt usikker på den lampeskjermen. Den så så flott ut i butikken, men virka egentlig litt retro når det kom lys i den. Men forandring fryder, så den får nok stå i hjørnet ei god stund framover.
Helt til høyre på ett av bildene henger en liten fiolin. Den er jeg så glad i! Den er egentlig et barometer, men ser ordenlig ut. Den hang i stua hos bestemor og bestefar gjennom hele barndommen min og jeg husker jeg syns den var så fin. Nå er begge to døde og da jeg ble spurt om jeg ville ha noe etter dem, var det fiolinen og ei julekrybbe jeg ønsket meg. Til min store forundring var det ingen andre i den store familien vår som ønsket seg det samme. Kanskje det bare er jeg som liker den? Affeksjonsverdi er i mine øyne en meget viktig verdi. Å se på en ting med kjærlighet i blikket, handler om å se mer enn overflata. Det handler om gode minner. Og det handler ingenting om stil og trend. Og godt er det!
Det skulle vært gøy å lese om og se bilder av andres ting med affeksjonsverdi. Noen som tar utfordringa?

5 kommentarer:

Therese sa...

Jeg er helt enig med deg. Jeg har en hel masse ting selv som for meg har stor affeksjonsverdi, og som aldri ville kunne erstattes om det skulle gått tapt. Jeg har hatt noen runder i skuffer og skap hos foreldrene mine, og fått en del av dem. De skjønner ikke hvorfor det er så stor stas, men å ha en hylle pappa har laget i sin pure ungdom eller den vinrøde skålen som mamma kjøpte på sin 16 årsdag betyr uendelig mye for meg :)

Astrid sa...

Heisann! Eg også er så einig i det! Affeksjonsverdi kan absolutt ikkje målast i pengar, eg er så heldig å ha mange ting med stor affeksjonsverdi. Mange gjenstandar som har fylgt huset/garden i generasjonar.
Utfordringa di har eg lyst å ta ein dag, berre stikk innom meg av og til, så dukkar den nok opp:)
Ha ein fin dag:)

Bjørkely sa...

Jeg kan ikke være mer enig! Jeg elsker også ting som betyr noe. Ting som har ett minne eller en historie bak seg.
Jeg tror nesten jeg må ta utfordringen din når jeg kommer meg hjem

LYKKEBO sa...

Kjempe kjekt med ting som man setter stor pris på. Har mange ting både store og små.. Godt å ha minner..
Jeg tar utfordringen din en dag:)

Ønsker deg en flott onsdag!

Dreamgirl sa...

Affeksjonsverdi er viktig. Selv er jeg enda lei meg for at det jeg virkelig ville ha som minne etter mine oldeforeldre og mine besteforeldre gikk til andre i slekten....... men samtidig så har man jo minnene i hjertet da :)

Og Fryd har veeeldig mye fint så jeg skjønner det er vanskelig å gå forbi den butikken ;)