tirsdag 16. september 2008

Noen ganger...

...rydder jeg og rydder og rydder, men kommer bare ikke i mål. Jeg vasker klær, henger opp klær, legger i hop klær - og lillemor kaster dem ut av kommoden sin, utover gulvet. Jeg støvsuger, vasker - og lillemor mister yoghurten sin i gulvet, eller velter sirupen ut av kjøkkenskapet og utover gulvet, matta, hanskene mine...

Noen ganger vokser rot og smuler meg over hodet. Selv med en huslig mann som absolutt tar sin tørn, så rekker jeg ikke over alt. Syns aldri det blir ordentlig rent og pent - bortsett fra på julaften kanskje...

Når middagen er over, storebror har blitt hjulpet med lekser, fulgt på trening og tilbake. Når kveldsmaten til ungene er smurt, sekken pakket og nattasanger sunget. Da står kjøkkenbenken for tur, støvsuging, rydding. Rydding igjen.


Vaske over bord med skitne trykk av barnehender. Plukke små legobiter opp fra gulv, bord, benker, trapp... Og når jeg er ferdig er klokka omtrent fem på leggetid, da er energien min for dagen oppbrukt. Jeg strikker kanskje et par omganger, Kikker i et blad istedenfor å lese bøkene jeg har tenkt å lese.


Noen ganger kjenner jeg at jeg blir så lei. Så forferdelig lei! Føler meg skikkelig mislykket. Hvorfor klarer ikke vi å holde det ryddig, vi som har to barn? Hva med dem som har fire? Fem?
Jeg har ei venninne som sier det er så godt å komme på besøk til oss, for hos oss kan hun slappe av og slipper å få mindreverdighetskomplekser for rotet hun har hjemme hos seg. Og det er vel kanskje ei lita trøst? Eller?


Så da er det vel i grunnen ikke så rart at jeg liker å blogge. For der kan jeg legge ut bilde av hylla høyt på kjøkkenveggen, der ingen små hender når opp for å rote. Og så kan jeg se på bildet og tenke at dette bildet, som er så ryddig og velorganisert, det er hjemmet mitt. Det også.

15 kommentarer:

Astrid sa...

Godt å sjå at der bur folk, tenker eg:) Livlige og friske ungar som utforskar kvar ein krok, eg kjenner til det du!:)
Sikker på at dei fleste med små born i hus har det litt ekstra rotete innimellom.

Bestefars Verksted. sa...

Nå må du ikke tro at vi uten barn,aldri har det rotete......hihi,det stemmer nemlig ikke.....!!! Man kan jo ikke bo på utstilling,liksom.....:)Nei,kos deg med "rotet" ditt,en vakker dag er ungene borte,da savner du det kansje.....og skulle ønske at tiden kunne skrus tilbake :)

anneskreative sa...

Hei!
Så godt å se,,,,og trøst deg med at et slikt kaos varer noen år, det vet alle som har eller har hatt små barn i huset.
Men jeg er helt sikkert på at du ville aldri unnvært det,,,,kaoset og ungene dine.
Så nyt de dagene som de er nære og tilstede
Lykke til
Klem Anne

Karna sa...

Slik er det nok hos de fleste, er en evig runddans...begriper ikke hvor alt det støvet kommer fra jeg, uansett hvor mye jeg vasker og støvsuger, ligger det dotter over alt....

liven sa...

Hvem som ikke kjenner seg igjen her da?
Jeg har fire.........men de er begynt å bli voksne!!
Men rote kan de......det lover jeg deg!! Rot og klær synest jeg det er vanskelig å bli ajour med!!

Ser at du har et fint hjem alikevel:o)
Ha en fin dag og nyt de små!!
Plutselig er de blitt store......du aner ikke hvor tiden går!!!

Bakketun sa...

Du skriver det så bra! Jeg kjenner meg absolutt igjen å vi har bare ett barn ;) Men vi har sagt at vi tar ryddingen etter hun har lagt seg. Prøver å lære henne å rydde etter seg, men det er jammen ikke lett bestandig!

Synes det er godt å se at det bor mennesker i huset deres, det skal gjøre det! Å plutselig før vi vet ordet av det så har de blitt voksne og er ute av huset.

Klem

Meg sa...

Åjda..... og jeg trodde jeg var ALENE om å ha det rotete hjemme. Eller jeg kaller det ikke rot, jeg kaller det HVERDAG! Og det er godt å se at andre har det slik også.. hehe. Selv om kanskje vi skulle ønske alt rotet/hverdagen ryddet opp av seg selv på slutten av dagen... men.

Bildene som blir lagt ut i bloggene er ryddet for anledningen og da ser det ut som om alle andre har det sååå ryddig hjemme.. hehe!

Takk for at du delte hverdagen din med oss :)

Guro sa...

Så utrolig deilig at flere lever i det glade kaos! Vi har jo ikke barn, men hunden, kattene og vi greier likevel å rote det til noe utrolig... Bildene dine var faktisk utrolig inspirerende, tror vi må blogge om rotet vårt etter hvert, vi også ;-) Tusen takk for inspirasjonen!

Torilpia sa...

Rot - rot .. jepp kjenner til det der .. roter selv også jeg. Ikke bare ungene liksom .. *kremt*
For to-tre uker siden var jeg i Oslo på kurs - jeg reiste nedover på tirsdag ettermiddag og kom hjem torsdag ettermiddag. Da hadde min nydelige tolv-åring vært hjemme alene noen timer tre ettermiddager på rad ... Nå skal det sies at jeg for en gangs skyld hadde gjort meg flid med huset før jeg dro. MEN - med venninner på besøk, laging av pizza, baking av muffins etc .. Noen hadde kost seg skikkelig :o)
Smilet mitt ble litt blekt da jeg kom inn og så spesielt gulvene .. *sukk* Selvfølgelig hadde ikke de sølt noe som helst .. helt sant!!!
Sånn er det å ha barn - uansett hvor forberedt man tror man er - de vil bestandig overraske, sjokkere, gi deg sorg og ikke minst GLEDE :o)
Det gjør ikke så mye om du venter litt med de hybelkaninene under sofaen - har du ikke unger som kryper under der og mopper med kroppen?? :o)
Ha en fortsatt fin dag!
Håper det er greit at jeg linker deg.
mvh Toril :o)

Siren sa...

Morsomt innlegg! Trakk mange ganger på smilebandet, og kjente meg igjen også! :)
Takk for hyggelig kommentar forresten! Ja det er veldig artig å blogge, og så er det jo så utrolig mange fine hjem her i bloggerverdenen.
*Siren*

Helene sa...

Dette er første gang jeg er innom bloggen din, og for et innlegg som møter meg! Så HERLIG å se et hjem som kan minne litt om vårt eget "kaos" :D
Dette var morsom og gjenkjennelig lesning, og jeg kommer helt klart tilbake hit..! :)

by Siv sa...

Hehe kjenner meg igjen!!! Så flott å se at det faktisk er litt rot hos andre også :)
Ha en strålende flott kveld
*Siv*

Anne Mette Lie sa...

Herlig blogginnlegg!!!! Jeg kunne skrevet _akkurat_ det samme selv!
*klem*

Anneli sa...

Hei (:
Takk for koselig besøk og fine ord på bloggen min <3
Det var på tide at noen viste fram huset sitt slik det virkelig ser ut!
ser at vi er mange i samme båt. Jeg kjenner av og til at jeg får helt prestasjonsangst av alle de nydelige, ryddige bildene som legges ut i blogglandia.. (:
Ha en fin helg <3 Klem

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Dette var det herligste jeg har lest på lenge. Etter å ha sett alle de perfekte interiørbildene og all kreativitet, her kom hverdagen for de fleste av oss med et brak. Takk!